Задачи урока:
- Формировать навыки аудирования и монологического высказывания.
- Ознакомить учащихся с новой лексикой и тренировать их употребление в устной речи.
- Совершенствовать навыки чтения аудитивных текстов с извлечением главной информации.
Цели урока:
- Развивающие цели – развитие у учащихся внимания и
восприятия, слуховой памяти; развитие способности к аналитической
деятельности; формирование у учащихся внутренней мотивации к изучению
языка и культуры.
- Образовательная цель – расширение кругозора учащихся за счет ознакомления со страноведческой информацией.
- Воспитательная цель – воспитание у учащихся культуры общения и поведения и умения вести диалог.
- Практическая цель – научить учащихся понимать англ. речь с
опорой на текст; активизировать употребление страноведческой
лексики в устной речи и письме.
- Средства обучения и оборудования: учебник, магнитофон, доска, картинки
Этапы урока:
- Организационный момент.
- Краткое введение в тему «Транспорт».
- Описание картинок.
- Чтение текста «Getting Around Britain» с последующим его объяснением.
- Практическое закрепление лексики по теме.
- Совершенствование навыков аудирования.
- Проверка усвоения знаний.
- Подведение итогов урока. Выставление оценок.
- Домашнее задание.
Ход урока
1. Greeting
T.: Good morning, students!
S.: Good morning!
T.: Glad to see you. Sit down, please. Today we are going to discuss
one of the most serious and important problems for today – TRANSPORT,
we are going to describe pictures and we are going to read the text
which will help you to learn some information about transport problems
in Britain. And also we are going to talk about similarities and
differences between transport in Great Britain and Russia.
2. Warming up
T: So now, please, answer my questions:
- What kinds of transport do you know?
- What kinds of transport do you prefer when travelling?
- What is the most comfortable method of travelling for you? Why?
- What are the biggest transport problems in your country?
(Ученики по очереди отвечают на вопросы.)
3. Descriptions of the pictures
T: Before reading the text let us describe the pictures given in the
text on page 43 in your books. What kinds of transport are shown in
the pictures?
(Ученики по очереди описывают картинки.)
T: By the way, students, the narrow boat in the picture below is on
Llangollen Canal in Wales and the steam train at the top of the page is
on Severn Valley railway.
4. Introduction of the Vocabulary
(На доске выписаны новые слова из текста с переводом.)
- Toll bridges (мосты, которые облагаются пошлинами)
- Double-decker buses(2-х этажные автобусы)
- Unpredictable events (непредсказуемые события)
- Congestion (затор, «пробка»)
- Borders of England (границы Англии)
- Hang-gliding (дельтапланеризм)
- Paragliding (парапланеризм)
- Spectacular (захватывающий)
T: Students, let us read and translate these new words from the text which can be unknown for you.
(Отрабатывается лексика хором и индивидуально.)
5. Reading the text and discussing the questions
T: Read through the questions, please, given above the text in exercise 1 on page 43.
(Ученики читают вопросы к тексту.)
T: And let us read the text to find the answers to the questions.
(Ученики читают текст по очереди вслух и отвечают на вопросы из упражнения 1.)
T: Now, students, let`s do exercise 2 on page 43. Before doing this
exercise listen to the information about transport problems in Britain.
It may be helpful in doing this exercise. (Учитель читает статью из книги для учителя на стр. 55 № 2.)
(Ученики выполняют упражнение 2: находят различия и схожие черты между транспортом в Британии и России.)
6. Revision of the Vocabulary
(На доске выписаны словосочетания из текста.)
- 25 million cars (the number of cars is growing)
- «leaves on the lanes»
- toll motorways
- cycling holiday
- footpaths for walking holidays
- a bit safer and less energetic
T: Now the task is the following. Find, please, the
word-combinations written on the blackboard in the text and describe
the situations with them by your own words.
(Ученики находят эти словосочетания в тексте и описывают ситуации.)
7. Listening comprehension
(Прежде чем прослушать радиопрограмму (упр.4 стр. 43), студентам
предлагается подумать и ответить, какие предложения из упр. 3 стр. 43
по их мнению верны.)
T: Students, in exercise 3 you can see the sentences about Britain. I would like you to think and say which of them are true.
Ex. 3, p. 43:
- Most phone boxes are red.(false)
- Phone calls are cheaper in the evening. (true)
- Restaurant tips are usually 10%. (true)
- Bed and breakfasts` and hostels are not very expensive.(true)
- Plugs in Britain are the same as the rest of Europe.(false)
- In Britain it is usually between 25 and 30 degrees in the summer.(false)
T: Now, students, I will play the recording for you to listen to the interview and check your guesses to Exercise 3.
(Ученики проверяют свои ответы к упражнению 3.)
T: Look at the blackboard, please. You can see some topics which
have been raised in this interview. Please choose one or two of them to
listen to for the discussion and I will play the recording again.
(На доске учителем выписаны темы, которые поднимаются в интервью:
- Telephoning
- Eating out
- Accommodation
- Weather
После второго прослушивания идет обсуждение по темам.)
8. The conclusion of the lesson
T: Well, students, at the lesson we have touched the most actual and
serious transport problems in Britain and in Russia. Name them, please.
St: Traffic jams, toll bridges, toll motorways in major cities,
delays of trains, the pollution of the atmosphere, lack of a transport
infrastructure in Britain.
T: You have worked very well today. Your marks are…
(Выставляются отметки за урок.)
9. Home task
T: Your home task is to write a short composition (10-12 sentences)
what places in Britain you would like to visit and why. The lesson is
over. Good bye. |